Een B2B platform biedt de mogelijkheid om bedrijfsprocessen zoals verkoop, offerte onderhandeling en logistiek te automatiseren. Door naadloze integratie met bestaande software (ERP, CRM), hebben we volledige beschikking over het diensten- of productassortiment en worden orders, klanten en andere gegevens in het juiste systeem geregistreerd. We ontwikkelen B2B oplossingen met een Composable Commerce strategie, waardoor we het platform kunnen samenstellen uit de beste systemen en services.
Bedrijven bezoeken het B2B platform in hun zoektocht naar een geschikte leverancier of partner. De B2B-webshop vervult daarom een belangrijke rol in het introduceren van het bedrijf en het informeren over het productassortiment en de dienstverlening. Dit is een van de hoofdonderwerpen van het ontwerpproces, waarin we de balans zoeken tussen storytelling en ecommerce. Het doel is de ontwikkeling van een nieuw, integraal platform dat beide biedt.
Adobe Commerce B2B is de versie van Magento / Adobe Commerce gericht op zakelijke gebruikers. We gebruiken deze B2B versie van Magento voor het ontwikkelen van B2B webshops, omdat het meer functionaliteit biedt rondom organisatiebeheer, offertetrajajecten en herhaalbestellingen. Toch is Adobe Commerce B2B optioneel; we evalueren de projectrequirements om te beoordelen of Adobe Commerce B2B van toegevoegde waarde is voor het te ontwikkelen B2B-platform.
De meeste B2B georiënteerde bedrijven hebben prijsafspraken met klanten vastgelegd in een ERP, CRM of in maatwerk software. We ontwikkelen B2B-webshops met een Composable Commerce benadering, waardoor we deze prijsdata op een efficiënte manier kunnen koppelen. Wanneer een zakelijke klant inlogt, kan deze klant producten zoeken, vergelijken en afrekenen conform prijsafspraak.
Als een zakelijke klant is beperkt tot een specifieke subset van het assortiment, zorgen we ervoor dat het getoonde productaanbod automatisch wordt aangepast wanneer de klant inlogt. Ingelogde medewerkers van de betreffende organisatie behouden de volledige functionaliteit van de webshop, zoals filtermogelijkheden, de zoekfunctie en het afrekenproces, maar zien enkel de voor hen beschikbare producten.
We bouwen de mogelijkheid om snel, grote orders te kunnen invoeren. Bijvoorbeeld met een interface waarin gebruikers lijsten met artikelnummers (SKU’s) kunnen knippen/plakken, waarvoor automatisch corresponderende producten worden opgezocht. Deze functionaliteit is interessant voor organisaties met een groot assortiment, of bedrijven met klanten die frequent herhaalbestellingen plaatsen.
We bouwen het B2B-platform voor zakelijke klanten en optimaliseren daarbij de gebruikerservaring van het plaatsen van grote orders. Vaak valt hieronder de wens om te kunnen kopen op rekening. Mogelijke uitbreidingen hierop zijn het limiteren van niet-gevalideerde zakelijke accounts op betaalmethode, of een verplichte directe betaalmethode (zoals iDeal) voor de eerste order.
Wanneer er interesse is om het assortiment openbaar te maken, kunnen we overwegen om producten weer te geven zonder prijsaanduiding. Dit stelt zoekmachines in staat om het assortiment te indexeren, wat bijdraagt aan een verhoogde zichtbaarheid in de zoekresultaten. Als klanten inloggen, kunnen we productprijzen tonen, eventueel conform de prijsafspraken die in het ERP-systeem of boekhoudpakket zijn vastgelegd.