De ambities van Vaessen Creative zijn torenhoog. De vernieuwde ecommerce omgeving is een combinatie van Magento 2 en een headless front-end op basis van React en Next.js. We behaalden hiermee belangrijke korte en lange termijn doelstellingen: lagere complexiteit, betere performance en vrijheid in het ontwerpen van de gebruikerservaring.
In samenwerking met het designteam van Vaessen, onderzochten we de oude webshop om te leren wat wel en niet werkt. Met het zorgvuldig doorvoeren van het nieuwe kleurenpallet, afgestemd op de doelgroep, brengen we rust in het ontwerp en communiceren we het Vaessen gevoel. Door meer aandacht voor mobile design en de customer journey, tonen we de juiste informatie op het juiste moment.
De webshop is een Progressive Web App (PWA): een app in de browser. Door deze nieuwe technologie worden alle pagina’s die je bekijkt asynchroon ingeladen. Dit voelt supersnel. We besteedden veel aandacht aan render stabiliteit: pagina’s verschijnen instant op het scherm, zonder verspringingen. Bezoekers kunnen de app opslaan voor nog snellere toegang en zoekmachines waarderen de metrics hoger.
Prijsinformatie is verspreid over twee systemen; Exact online en Akeneo. In de nieuwe situatie zijn zowel prijzen in- als exclusief BTW op het juiste niveau in de Magento backend bekend. We tonen zakelijke klanten de inkoopprijs en consumenten zien de advies verkoopprijs. We bieden daarnaast klantgroep specifieke prijzen: een zakelijke klant ziet na het inloggen zijn inkoopprijs volgens prijsafspraak.
Om meertalig contentmanagement op schaal te vereenvoudigen, maken we gebruik van Hygraph. Dit headless CMS is net als Magento gekoppeld via de API. Het Vaessen contentteam beheert hier de pagina’s in 6 talen en heeft de mogelijkheid om talen hieraan toe te voegen. Pagina’s worden samengesteld uit componenten en kunnen worden voorzien van bijvoorbeeld foto’s, video’s, gerelateerde artikelen of producten.
Het nieuwe platform biedt gebruikers een betere balans tussen inspiratie en conversie. Gebruikers worden geïnspireerd met creatieve content, zoals blogartikelen, DIY tutorials en Hobby pagina’s die op slimme wijze verweven zijn in de customer journey.