De replatforming naar Magento 2 was voor 12GO Biking een strategische keuze: nieuwe techniek, nieuwe features en afscheid nemen van technische legacy die doorontwikkelen blokkeerde. Het bedrijf maakt jaarlijks explosieve groei mee — het nieuwe platform moet deze groei aankunnen. Om het veelomvattende project plat te slaan, onderzochten we de bestaande featureset om tot een Minimal Viable Product te komen. Daarbij rekening houdende met de verschillende invalshoeken: marketing, logistiek en dataverwerking.
12GO Biking werkt met specifieke ERP software voor de fietsenbranche. We analyseerden de bestaande koppeling en port-ten waar mogelijk business logic naar een nieuwe Magento 2 koppeling. We besteedden extra aandacht aan het verminderen van complexiteit en sneller op de webshop tonen van nieuw geimporteerde data. Zo adopteerden we de bestaande stabiliteit van datastromen, zonder aan de huidige werkwijze ingrijpende veranderingen te brengen.
De nieuwe front-end is gebouwd op basis van componenten: individuele, technisch geisoleerde bouwstenen. Deze strategie is waardevol, want het optimaliseert laadsnelheid en draagt bij aan code stabiliteit van 12GO Biking. Visueel inspireerden we de component library op de bestaande design language. Zo realiseerden we een vertrouwde, maar compleet nieuwe gebruikerservaring.
Het werken met een grote dataset is bij replatforming nauwkeurig werk. We wilden relevante data in het nieuwe systeem behouden, maar de kans benutten om irrelevante data te verwijderen. Voor 12GO Biking migreerden we alle historische bestellingen, facturen en reviews. Configuratie en bijvoorbeeld blogposts werden handmatig geëvalueerd en opnieuw ingevoerd. Bestaande klanten hebben toegang tot hun volledige bestelhistorie en het systeem is grondig opgeschoond.
Een racefiets fanaat wil natuurlijk dat pagina’s snel laden. We realiseerden advanced javascript bundling, waarbij we bestanden bundelen op basis van pagina’s. De hoeveelheid in te laden javascript per pagina neemt af, wat zorgt voor een lagere Total Blocking Time (TTB). We voerden upgrades door voor Polymer en Lit en vervingen Webpack door Rollup. Het resultaat is 60% kleinere bundles, en daarmee aanzienlijke verbeteringen in de user experience en Google Web Vital scores.