Een e-commerce platform stelt organisaties in staat om belangrijke bedrijfsprocessen te digitaliseren en vervangt in veel gevallen de traditionele bedrijfswebsite. Met een Composable Commerce strategie kunnen we het ideale e-commerce platform samenstellen uit verschillende tools en services, waaronder bijvoorbeeld een CMS voor het beheren van content, een e-commerce systeem, zoals Magento, of Akeneo als PIM.
Een belangrijke bouwsteen van Composable Commerce is een headless front-end. Hierbij is een cruciale rol weggelegd voor het Content Management Systeem (CMS). Het CMS is het hart van alle content op een website. Het CMS biedt de mogelijkheid om het verhaal te vertellen. Denk bijvoorbeeld aan het onderhouden van bedrijfsinformatie, zoals werkwijzen, cases, geschiedenis, of het beheren van je blogartikelen. In een ideale situatie combineert een e-commerce platform deze bedrijfsinformatie met het aanbod van producten of diensten.
Met de implementatie van Content Management Systemen zoals Hygraph, Sanity, en Contentful, bieden we marketing teams de mogelijkheid om zelfstandig uitgebreide contentpagina's met unieke URL's te maken en te beheren. Deze pagina’s kunnen opgemaakt worden met diverse content componenten, zoals tekst of afbeeldingen, die content elk op een andere manier presenteren.
Er zijn talrijke situaties waarin het wenselijk is om content - zoals blokken of componenten - niet enkel op een individuele pagina te plaatsen, maar op een collectie van meerdere pagina's. Dit wordt duidelijk wanneer we het volgende voorbeeld beschouwen: een Black Friday kortingsbanner voor Samsung producten. Voor een webwinkel met een assortiment van 500 Samsung producten zou het een bijna onmogelijke taak zijn om dit ene component op elke pagina individueel te implementeren.
Bij onze projecten kwamen wij dit probleem voor onze klanten op een dagelijkse basis tegen. Daarom hebben we hier een oplossing voor bedacht. Onze innovatieve ‘Dynamic Rows’ oplossing maakt het eenvoudig om op een gebruiksvriendelijke manier content nauwkeurig te positioneren op collectieve product- of categoriepagina’s.
Een door marketing samengestelde content pagina, mogelijk door het voeren van een composable commerce strategie voor FietseLease holland.
Dynamic Rows zijn componenten die, na eenmalige configuratie, op meerdere pagina’s worden ingevoegd. De configuratie omvat de selectie van specifieke pagina-eigenschappen en condities, die de reeks pagina’s waarop de content verschijnt, bepalen. Voorbeelden van pagina-eigenschappen zijn onder meer URL's, categorieën, en kenmerken zoals productprijs, kleur, of merk.
Voor elke Dynamic Row kunnen één of meerdere condities ingesteld worden op basis van pagina-eigenschappen. Wanneer een pagina op basis van deze conditie matcht, zal de Dynamic Row worden toegevoegd aan de pagina.
Een voorbeeld van pagina eigenschappen en condities ziet er als volgt uit:
Pagina eigenschap | Conditie |
Categorie | Smart TV’s |
Merk | Samsung |
Prijs | > €250,00 |
URL | /producten/samsung-qled-4k-65q |
Ter illustratie van de Dynamic Rows met betrekking tot de Black Friday kortingsbanner: door Dynamic Rows te gebruiken, kunnen we de banner automatisch toevoegen aan pagina's waar de categorie 'Smart TV's' is, het merk 'Samsung' betreft, de prijs boven de €250,00 ligt, óf de URL overeenkomt met /producten/samsung-qled-4k-65q.
Het gebruik van condities in de Dynamic Row oplossing brengt verschillende voordelen met zich mee. Zo ben je als gebruiker niet beperkt om aan één component één conditie te koppelen; je kunt zoveel condities aan je component hangen als dat je zelf wilt. Daarnaast is het mogelijk om combinaties van condities te maken en condities te combineren waar nodig. Dit zorgt voor een enorme flexibiliteit tijdens het gebruik van Dynamic Rows.
Een voorbeeld van 'service buttons', een content element dat op een specifieke collectie productpagina's kan worden toegevoegd door middel van Dynamic Rows
Een essentieel aspect dat overblijft tijdens het gebruik van de Dynamic Row-oplossing is de chronologische volgorde van componenten. Het is namelijk wenselijk om de plaatsing van de toegevoegde componenten op de pagina specifiek te kunnen bepalen.
Met onze Dynamic Row-oplossing is het mogelijk de volgorde van componenten nauwkeurig te beheren middels het configureren van Placement en Placement Target.
Een afbeelding met USP's als bijschrift op de checkout pagina. Volledig beheerd vanuit het headless Content Management Systeem en geplaatst door middel van Dymanic Rows.
Door het gebruik van een Placement Target is het mogelijk om naar een specifiek component te verwijzen door een keuze te maken uit een lijst van bestaande componenten. Daarna kun je met de Placement-functie besluiten om het toegevoegde component voor of na het gekozen Placement Target te positioneren. Het biedt zelfs de mogelijkheid om het Placement Target volledig te vervangen.
Het gebruik van Dynamic Rows is van grote waarde voor ons, aangezien het ons in staat stelt om via logica zeer diverse pagina's te creëren. Dit bespaart ons aanzienlijk veel tijd, zodat we onze energie kunnen focussen op content creatie in plaats van op de eentonige taak van het invoeren en plaatsen. – Sam Oppewal, Project Manager bij KommaGo.
Met Dynamic Rows laten we een mooi voorbeeld zien van een succesvolle, diepgaande integratie van een Content Management Systeem binnen een composable strategie. Door contentbeheer zowel efficiënter als eenvoudiger te maken, biedt onze technologie content management teams een vernieuwde mate van flexibiliteit. Zo kunnen nieuwe ideeën eenvoudiger tot leven worden gebracht en kan de gebruiker een betere en completere ervaring geboden worden. En dat is precies de meerwaarde van composable commerce die we nastreven.