Eerder dit jaar heeft Google bekendgemaakt de gebruiksvriendelijkheid van een pagina mee te nemen als ranking factor. Om een webpagina hoog te laten ranken in de Search Engine Ranking Pages (SERP) zal naast SEO en linkbuilding, nu ook de gebruiksvriendelijkheid van hoge kwaliteit moeten zijn. Google meet deze kwaliteit op basis van de Core Web Vitals. Dit zijn metrics die de prestaties van webpagina’s meten en hier scores aan koppelen. Deze scores visualiseren de sterke en zwakke punten van de betreffende webpagina.
De Core Web Vitals bestaan uit drie metrics;
Largest Contentful Paint (LCP) gaat over de snelheid waarmee het grootste element op de pagina wordt ingeladen. Dit element kan bijvoorbeeld een grote afbeelding of video betreffen. Om een goede (groene) LCP-score toe te kennen, vindt Google dat het grootste element op de pagina binnen 2,5 seconden ingeladen moet zijn. Als niet aan deze drempel wordt voldaan, wordt een oranje (verbetering vereist) of rode (slecht) score toegekend.
First Input Delay (FID) meet de tijd tussen het inladen van de pagina en het eerste moment waarop een gebruiker een handeling kan uitvoeren. Wanneer dit in maximaal 100 milliseconden het geval is, kent Google een goede (groene) FID-score toe. Een langere wachttijd resulteert in een oranje (verbetering vereist) of rode (slechte) score.
Bij Cumulative Layout Shift (CLS) draait het om de visuele stabiliteit van de pagina. Het gaat hier, zoals de naam al doet vermoeden, om de opgetelde layout shifts van een pagina. Een layout shift houdt in dat een element (bijvoorbeeld een content block of font) met vertraging wordt ingeladen, waardoor een deel van de pagina hinderlijk verspringt. Elke layout shift heeft een negatief effect op de CLS-score. Om een goede (groene) CLS-score toegekend te krijgen, vindt Google dat de CLS maximaal 0.1 mag zijn. Bij een CLS tussen 0.1 en 0.25 kleurt de score oranje en boven de 0.25 wordt een rode (slechte) score toegekend.
De Core Web Vitals hebben niet alleen invloed op de pagina ranking in de Google zoekresultaten, de impact van deze metrics is groter. Het optimaliseren van de Core Web Vitals heeft namelijk als gevolg dat ook de gebruikerservaring (UX) wordt verbeterd. Dit kan dan vervolgens weer leiden tot bijvoorbeeld een daling van het bouncepercentage (percentage van bezoekers die de website zonder interactie verlaten, bijvoorbeeld door ergernis over lange laadtijd) of zelfs een stijging van de conversie en/of omzet.
Hoe groot deze impact daadwerkelijk is, hangt echter af van verschillende variabelen. Hieronder vallen onder meer de devices waarmee de doelgroep een website/webshop bezoekt en het type internetverbinding. Google schrijft in deze context over lab data en field data:
Bij het optimaliseren van de Core Web Vitals testen developers met Google Lighthouse (meetsoftware die standaard is geïnstalleerd in Google Chrome) of Google’s online meetsoftware op https://web.dev/measure/ of https://pagespeed.web.dev/. Deze tests worden gebruikt om een goed beeld te krijgen van de relatieve verbetering tijdens het optimalisatieproces.
De resultaten zijn echter niet representatief wanneer de lab data niet is gebaseerd op dezelfde device, locatie en internetverbinding als de field data. Een lab data test kan bijvoorbeeld op een high-end device nagenoeg perfect zijn. Maar als de specifieke doelgroep gebruik maakt van mid-tier devices, zijn de scores van de field data niet verbeterd.
Google heeft aangegeven dat er bij de toekenning van Core Web Vital-scores enkel wordt gekeken naar de prestaties op basis van field data. Voor optimale scores is de kennis over de ‘situatie’ van de doelgroep (device, locatie en internetverbinding) dus alleen maar belangrijker geworden. Bij het optimaliseren van de Core Web Vitals moet field data daarom als uitgangspunt worden genomen en zal lab data moeten corresponderen met de echte situatie van de doelgroep.
Performance en gebruiksvriendelijkheid zijn doorlopend punten van aandacht tijdens onze sprints. Door de introductie van Core Web Vitals is er de afgelopen maanden extra aandacht besteed aan het aanpakken van optimalisatiekansen voor verschillende Magento webshops:
Het optimaliseren van gebruiksvriendelijkheid en performance zullen ook in de toekomst veel aandacht blijven krijgen binnen onze sprints. Google wordt namelijk steeds strikter in het beoordelen en zal de Web Vitals-knoppen blijven aandraaien. Het is een continu proces waarin de prestaties van webshops aan steeds hogere kwaliteitseisen moeten voldoen.
Het is onduidelijk of elke applicatie in de toekomst zal kunnen blijven voldoen aan deze nieuwe eisen. Google lijkt met het strikter beoordelen van de Core Web Vitals traag ladende websites steeds meer te straffen. Hierdoor ontstaat er bij steeds meer websites ruimte voor optimalisaties op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en performance. Bij Reach Digital hebben we veel goede ideeën hoe we kunnen inspelen op de ontwikkelingen rondom de stijgende kwaliteitseisen. We komen graag met je in contact om samen te kijken hoe we ook jouw webshop kunnen klaarstomen voor de toekomst van e-commerce.