Magento (Adobe Commerce) is een veelzijdig e-commerce systeem dat zich leent voor uiteenlopende, complexe e-commerce vraagstukken. Een van de grootste troeven van Magento is de mogelijkheid om het platform verder uit te breiden en te optimaliseren met modules. In dit artikel behandelen we enkele van onze vaak gebruikte modules en de waarde die ze toevoegen in praktijksituaties.
Magento modules zijn toevoegingen of uitbreidingen die bij het ontwikkelen van een magento webshop geïnstalleerd kunnen worden om de functionaliteit van Magento of Adobe Commerce te verrijken. Dergelijke uitbreidingen staan bekend als modules, maar worden ook plugins of extensies genoemd. Ze worden gebruikt om de gebruikerservaring te verbeteren, systemen te koppelen of bijvoorbeeld het beheer van de webshop te vereenvoudigen.
Modules kunnen zowel aan de front-end als aan de back-end (het adminpanel) functionaliteit toevoegen. De meeste modules voegen daarnaast een extra pagina aan de Magento configuratie, waar instellingen gedaan kunnen worden met betrekking tot weergave of gebruik van de extensie.
Magento 2 modules kunnen worden ontwikkeld door externe bedrijven of individuen en zijn te koop of gratis te downloaden. De meest populaire categorieën binnen Magento modules zijn betalingsgateways, verzendmethoden, marketing / promotie en beheer.
Met deze Improved Sorting plugin voor Magento 2, kunnen de standaard mogelijkheden om lijstpagina’s te sorteren (prijs, positie, nieuw) worden uitgebreid met bijvoorbeeld:
Bezoekers hebben meer mogelijkheden om lijstpagina’s te sorteren, wat zeker voor webshops met grote projectcollecties kan zorgen voor een betere gebruikerservaring. Daarnaast kan per categorie worden ingesteld op welke eigenschap de producten standaard staan gesorteerd (dit is een standaard feature in Adobe Commerce en Magento).
Instellingen van de Improved Sorting module voor Magento 2
Toon producten zonder afbeelding of voorraad onderaan of als laatste op lijstpagina's
In de praktijk gebruiken wij deze module ook (dit is een configuratie optie van de module) om producten die niet op voorraad zijn naar de onderkant van lijstpagina’s te verplaatsen. Deze optie, evenals de mogelijkheid om producten zonder productafbeelding ‘als laatste’ te tonen, zorgen ervoor dat categoriepagina’s er altijd zo goed mogelijk uitzien.
GrapQL ondersteuning: ja — Deze module doet een uitbreiding op de GraphQL API, net als de andere modules in dit artikel. Dit betekent dat functionaliteit geschikt is voor een innovatieve, headless, Magento frontend. Een headless Magento frontend (PWA) biedt meer vrijheid in design, sneller ladende pagina's en een betere gebruikerservaring. Bekijk voor een impressie een demo van onze headless Magento frontend.
Met deze Magento 2 extentie kunnen product aanbevelingen, zoals gerelateerde producten, upsells en cross-sells, automatisch worden ingesteld op basis van regels en voorwaarden. Daarnaast kunnen de productsuggesties worden aangevuld met de producten die het meest zijn bekeken of gekocht. Voorbeelden van deze regels zijn:
Product suggesties in (in dit geval cross-sells) in Magento 2 en Adobe Commerce.
Deze module maakt het proces van het instellen van gerelateerde producten veel eenvoudiger en duurzamer dan het handmatig instellen; wanneer een product is uitverkocht wordt er namelijk automatisch een vervangende product suggestie getoond.
Een regel ingesteld voor het automatisch invullen van 'gerelateerde producten' in Magento. Kun je inschatten welk resultaat deze regel geeft?
Deze manier van product relaties instellen (op basis van regels), hebben als resultaat dat productpagina’s altijd ‘goed gevuld’ zijn. Het instellen van productrelaties is tijdrovend en is niet dusdanig relevant dat het een livegang moet/mag blokkeren.
Deze module biedt klanten een slimmere en efficiëntere manier om te zorgen dat er altijd productsuggesties worden getoond en bezoekers worden verleid om het assortiment verder te verkennen.
GrapQL ondersteuning: ja
Met deze module is het mogelijk om partners, winkels of afhaalpunten in Magento op te slaan met bijbehorende adresgegevens en deze informatie te tonen in de vorm van een winkelzoeker of store locator. Deze ‘winkelzoeker’ is interessant voor situaties waarin er naast de webshop meerdere fysieke winkels bestaan en het relevant is om bezoekers hierover te informeren (bijvoorbeeld om producten af te halen of als servicepunt).
Update: inmiddels is het niet langer nodig om een Store Locator module te installeren in Magento. Zowel Adobe Commerce als Magento bieden inmiddels core funtionaliteit waarmee deze Store Locator te implementeren is.
Video van een Magento 2 winkelzoeker of dealerfinder. Front-end is onze maatwerk (headless) implementatie.
Als je op zoek bent naar de beste SEO module voor Magento 2 of wil uitzoeken hoe je een magento webshop (verder) kunt optimaliseren voor SEO, dan is de Mirasvit Advanced SEO Suite een interessante optie. Deze module biedt onder andere content templates (voor het slimmer schrijven van product omschrijvingen of meta descriptions), automatisch gegenereerde afbeelding alt-tags, product url templates en een handige SEO checklist tool.
Omdat we headless PWA frontends voor Magento webshops bouwen - waarmee we volledige vrijheid in design en technologie hebben - gebruiken we slechts een deel van de features van deze module. Bijvoorbeeld:
Content templates voor product beschrijvingen
Veel bedrijven voeren producten op in kassa-software, product management tool of maatwerk systeem. Vaak mist een productbeschrijving met daarin relevante zoekwoorden. Met deze functionaliteit is het mogelijk om voor een set producten één beschrijving op te voeren, waarin woorden of zinnen automatisch worden ingevuld aan de hand van variabelen.
Automatisch gegenereerde afbeelding alt-tags
Het is standaard mogelijk om in Magento per afbeelding een alt-tag in te stellen. Met deze functionaliteit is het mogelijk om alt-tags automatisch te genereren, bijvoorbeeld op basis van productnaam, [producteigenschap] en/of artikelnummer. Dit is met name handig voor webshops met tienduizenden producten, waarbij handmatig instellen geen optie is.
SEO Checklist voor Magento 2
In de configuratie van deze module, die overigens ook compatible is met Adobe Commerce, is een pagina opgenomen die in één oogopslag de belangrijkste SEO gerelateerde instellingen toont, de status (op orde, niet op orde) en een verwijzing naar de juiste configuratie in Magento.
De SEO checklist functionaliteit van de Advanced SEO Suite Adobe Commerce extensie
Op andere technische SEO optimalisatie vlakken, zoals canonicals, sitemap, url rewrites, pagination, semantische content hiërarchie, etc. is onze headless frontend standaard volledig geoptimaliseerd.
Onze headless Magento frontend is standaard volledig geoptimaliseerd voor SEO
Bij het kiezen van Magento modules of plugins is een zorgvuldige overweging belangrijk. Modules van third party’s zijn in veel situaties plug-en-play, maar ze kunnen de performance van een Magento of Adobe Commerce webshop beïnvloeden.
Er zijn populaire Magento modules van ontwikkelaars zoals Amasty, Aheadworks en Mirasvit die consistent kwalitatieve modules leveren, maar in de praktijk merken we regelmatig dat een bepaalde combinatie van modules toch voor problemen zorgen. Het is dus ook belangrijk dat de module-bouwer modules actief doorontwikkelt en beschikbaar is voor vragen of bugreports. Wij ervaren dat customer support bij deze Magento module bouwers goed geregeld is:
Voordat modules van minder bekende ontwikkelaars in gebruik worden genomen, is het aan te bevelen om een review van de code kwaliteit te doen. Een developer kan een goede indruk krijgen van de kwaliteit door de code handmatig door te lezen. Daarnaast kan eventueel risico op instabiliteit of ‘onverwacht gedrag’ worden ingeschat door te onderzoeken op welke onderdelen en processen binnen Magento een module inhaakt.
De populairste Magento modules bieden functionaliteit die voor 80/20 van de webshops interessant is. Unieke functionaliteit, functionaliteit waarmee bedrijven zich echt kunnen onderscheiden, realiseren we in de vorm van een maatwerk Magento module.
Net als bij third party modules liggen er uitdagingen rondom snelheid, upgradability en algehele kwaliteit. We letten daarom op:
Door onze ervaring als ontwikkelaar kunnen wij de installatie van een Adobe Commerce plugin of module vakkundig en efficiënt realiseren. Bij een probleemloze installatie kost het installeren van een module enkele uren (geen: dagen). Een voorwaarde is wel dat er processen en systemen zijn voor het lokaal ontwikkelen, (geautomatiseerd) uitrollen van functionaliteit op de testomgeving en productieomgeving.
De benodigde inspanning kan oplopen als er problemen ontstaan, zoals bijvoorbeeld conflicten met andere modules, bugs, of incompatibility met serverconfiguratie. Daarom geven we de voorkeur aan het installeren van modules als onderdeel van het doorlopend proces om de webshop te verbeteren en te optimaliseren (het scrumproces). We kunnen dan kennis over de configuratie opbouwen en het platform optimaal inrichten, waardoor we dergelijke problemen tot een minimum kunnen reduceren.
Mocht je een Magento module willen laten installeren of magento webshop laten ontwikkelen, of wil je bestaande modules laten updaten, laat het ons weten. We denken graag met je mee.